مفهوم انضباط در مدارس
مفهوم انضباط در مدارس

مفهوم انضباط در مدارس

انضباط

لغت‌نامه دهخدا

انضباط. [ اِ ض ِ ] (ع مص ) سامان گرفتن . بنوا شدن . خوب نگاهداشته شدن . نظم داشتن . (فرهنگ فارسی معین ). || (اِمص ) پیوستگی و مضبوطی . (غیاث اللغات ) (آنندراج ). نظم و انتظام و ترتیب و درستی و عدم هرج و مرج . (ناظم الاطباء). سامان پذیری و آراستگی . || (اصطلاح نظامی ) پیروی کامل از دستورهای نظامی . مقابل بی انضباطی . (فرهنگ فارسی معین ). || (اصطلاح آموزش و پرورش ) پیروی از مقررات مدرسه و آن نمره ای دارد که با نمره ٔ دروس دیگر جمع نمی شود.
– انضباط داشتن ؛ منظم بودن و انتظام داشتن و درستی در کار داشتن . (ناظم الاطباء).
– بی انضباط ؛ آنکه از مقررات پیروی نمی کند. نابسامان .

در تحقیقات انجام گرفته در کلاس های درسی انضباط که نوعی مسئله ی آموزشی است به نحوه برخورد معلم با دانش آموزان ارتباط مستقیم دارد . دانش آموزی که معلمش منضبط است از وی الگوبرداری می نماید. چنانکه در یک زنگ تفریح اگر دقت کنیم دانش آموزان یک کلاس را با کلاس دیگر می توان تشخیص داد. برای مثال در یک مدرسه اگر شش کلاس ششم باشد و همه دانش آموزان در زنگ تفریح یا یک جای عمومی قرار بگیرند از نحوه برخورد ؛ پوشش ؛واعمالی که انجام می دهند تبلور شخصیت و منش آموزگار می باشد. اگر آموزگارش در انجام کارها و تدریس و یا رسیدگی به تکالیف و یا پوشش ظاهری و نحوه ی سخن گفتن دارای یک برنامه دقیق باشد . دانش آموز فردی منضبط خواهدبود و دانش آموزان چنین افرادی در جامعه سعی خواهند مثل وی باشند. ولی برعکسش هم وجود دارد اگر معلمی دیرتر در کلاس حاضر شود. و بدون برنامه باشد. دانش آموزان هم مثل وی عمل خواهند نمود. پس اگر بخواهیم کلاس و انضباط یک معلم را ارزیابی کنیم بدون اینکه از معلمش از نظر دیداری و…آشنا باشیم .با بررسی چند دانش آموز از کلاس همه چیز مشخص خواهد شد. مثلی هست که می گویند از کوزه همان طراوت که در اوست.

انضباط در کلاس درس به مفهوم سکوت مطلق نیست.متاسفانه برداشتی که بعضی از مدیران و معاونین و معلمان کلاسی که در آن سکوت باشد می گویند کلاس با انضباط است.که کاملا اشتباه است. این افراد از خصوصیات روحی و عاطفی در سنین مختلف به نوعی از روانشناسی اطلاع کافی ندارند که باید آموزش ببینند.و یا مطالعاتی در زمینه سنین و جنس دانش آموزان و خواسته های آنها داشته باشند.با آرزوی موفقیت

 

راستی اگر می خواهید از مطالب ویژه سایت استفاده کنید و دیگر تبلیغات را نبینید ، عضو ویژه سایت شوید.

درباره نویسنده

با 30سال سابقه در پست های مدیریت و معاونت وآموزگارچندین سال به عنوان سرگروه پایه های دوم و چهارم ابتدایی در استان و ناحیه مشغول بوده ام.اینجانب در سال 1373مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی را دریافت نموده و علاقه ی زیادی به IT وICT داشته و همیشه دوست دارم خودم را با تحولات آموزش و پرورش جهت بالا بردن خلاقیت دانش آموزان وفق داده وتدریس به روش فعال وتلفیقی را مناسب دانسته وسعی می کنم کارهایم رو دقیق انجام داده وهمیشه به عنوان راهنماهستم تا مدرس ویاددهنده. ودوست دارم دانش آموزانم همیشه از یادگیری لذت ببرند. و در حال حاضر در یکی از مدارس ناحیه 2تبریز مشغول می باشم .

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *